Duur: 3-4 uur
Doelgroep: Horecamedewerkers
Opzet: het programma biedt een mooie balans tussen theorie, praktische oefeningen en interactieve elementen. Daarmee kunnen deelnemers de geleerde kennis de volgende dag in de praktijk gaan toepassen.
Flexibiliteit: zijn er elementen die je wilt toevoegen aan het programma, dan is dat altijd in overleg mogelijk. Zelfs een ‘mistery visit’ voorafgaand aan de training is een optie.
1. Introductie & doelen
– Kennismaking tussen deelnemers en trainer
– Uitleg over doel van de training
– Toelichting over het belang van communicatie in de horeca
– Feedback van de deelnemers over de kansen die zij zelf zien
2. Verbinding maken met de gast
Theorie:
– Het belang van oprechte aandacht
– De kunst van actief luisteren
Oefeningen:
– Hoe bouw je snel een band op met je gasten
– Wat is actief luisteren en hoe pas je dat toe
3. Typen gasten herkennen
Theorie:
– Het verschil in gasttypes.
– De opties voor benadering van gasten.
Oefeningen:
– Hoe herken je het type gast
– Hoe kun je je benadering naar gasten aanpassen
4. Vraagstellingstechnieken
Theorie:
– Een uitleg tussen open, gesloten vragen en keuze vragen en het effect hiervan op de interactie met gasten
– Een introductie van eenvoudige NLP-technieken om vragen krachtiger en doelgerichter te stellen
Oefeningen:
– Welke open vragen en keuze-vragen kun je stellen
– Hoe speel je in op antwoorden van de gasten
5. Belevingsgericht werken
Theorie:
– Het creëren van een bijzondere gastbeleving door aandacht voor sfeer en detail
– De impact van beleving op directe omzet, herhaalbezoek, mond-op-mond reclame en social media
Oefeningen:
– Hoe zorg je voor belevingsgerichte service
– Welke details kun je optimaliseren
6. Cross- en upselling technieken
Theorie:
– De rol van cross- en upselling om de omzet direct te verhogen
– De kunst van het toepassen van technieken zonder opdringerig te zijn
Oefeningen:
– Welke strategieën kun je toepassen voor extra verkopen
– Hoe zorg je voor de juiste timing en klantgerichtheid
7. Samenvatting & afsluiting
– Herhaling van de belangrijkste leerpunten
– Beantwoording van openstaande vragen
– Evaluatie van de training
– Feedback van de deelnemers welke tips zij direct gaan toepassen